mandag den 20. august 2012

MAN STARTER I DET SMÅ...

Jeg har lige sendt Casper ud af døren og hjem igen efter et semi-spontant besøg, hvor vi rent faktisk var konstruktive - og ikke på den sædvanlige kreative måde. Normalt går der hurtigt kreativitet i den (når der ikke lige bliver erklæret krig via diverse brætspil...), men idag var vi begge temmelig flade pga. varmen. I kan sikkert huske mit indlæg om vigtigheden i et stærkt bagland. Nu skal I høre hvad der sker når en af de stærkeste personer i MIT bagland er på besøg!

Casper har flere gange både hjulpet og tilbudt at hjælpe med at rydde op i mit bombekrater af en lejlighed. At der nu er en ekstra gulerod i form af aftensmad hos min mor som belønning er bestemt ingen undtagelse ;-) Nå, men der sad vi, flade, varme og trætte, og pludselig sætter Casper sig ned på gulvet. Han mener det er på tide at få orden på alle de reklamer jeg er så dårlig til at få smidt ud (I kid you not - der lå reklamer fra et halvt år tilbage. Shudder.). I starten magter jeg det ikke, men ender med at sætte mig ned og hjælpe, og i løbet af et kvarter - tyve minutter er samtlige reklamer og gratisaviser samlet, stakket og klar til at blive båret ud - nogen af dem ligger allerede i den klods-kasse, der fra starten har været dømt til opbevaring af reklamer. På den måde er det nemmere at bære mange ud af gangen :-) En god del af mit gulv er altså nu frit (ihvertfald i forhold til før), og jeg har sat mig som mål at de skal ud i containeren enten senere i aften når temperaturen er faldet lidt, eller i løbet af imorgen.

Når overskuddet svigter er det vigtigt at gøre tingene i DIT tempo (med mindre du selvfølgelig har en fast deadline - der var ikke meget "mit tempo" over det da udlejer skulle have synet lejligheden....). Hvis du føler det lige går hurtigt nok, så sig fra - det er der ingen skam i. Jeg kan ikke rumme for meget forandring på én gang, hvis jeg skal have hovedet med, så jeg lærte det hurtigt - så kan man bare håbe på, at (hvis man har hjælpere på) de andre lytter og respekterer det. Sæt dig nogen små mål - fx, "Idag tager jeg opvasken". Så kan du altid vaske en maskinefuld tøj eller to dagen efter, og dagen efter igen kan du gøre noget helt tredje.
Der er heller ingen skam i at der går et par dage imellem der sker noget, hvis du ikke kan overskue at der sker noget hver dag. Som sagt, tag tingene i dit eget tempo. Så tror jeg også der er bedre basis for at (fx, i mit tilfælde) holde lejligheden pæn og præsentabel bagefter.

Mange bække små gør én stor å - og når bækkene slår sig sammen går det endnu hurtigere.

/M

Ingen kommentarer:

Send en kommentar